Spis treści
Spis treści
Omnibus – Bat na fałszywe promocje
W dzisiejszych czasach zdecydowana większość konsumentów szuka obniżek cen, rabatów oraz promocji. Pomimo tego, że niejednokrotnie możemy liczyć na upusty cenowe, zdarzają się w obrocie gospodarczym także sytuację, w których producenci, dystrybutorzy czy sprzedawcy „żerują” na potencjalnych klientach wprowadzając fałszywe promocje. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/2161 (tzw. dyrektywa Omnibus) to przepisy prawne mające na celu wprowadzenie dodatkowej ochrony dla konsumentów. Czym jest? Kiedy wejdzie w życie? Przyjrzyjmy się zagadnieniu z bliska.
Dyrektywa Omnibus UE w Polsce kiedy wchodzi w życie?
Unia Europejska wciąż wprowadza nowe uregulowania prawne, które są odpowiedzią na aktualne potrzeby zmian na rynku i rozwoju świata cyfrowego. W związku z tym w życie wszedł Nowy Ład dla Konsumentów z dniem 11 kwietnia 2018. Kraje należące do wspólnoty, w tym Polska, zobowiązane są do implementacji uregulowań do własnego systemu. Jedną z najbardziej znaczących jest Dyrektywa Omnibus, znana także jako Dyrektywa Egzekucyjna i Modernizacyjna. Weszła w życie 7 stycznia 2020 roku. Dyrektywa jest swojego rodzaju rozszerzeniem narzędzi i instrumentów, które leżą w rękach organów ochrony konkurencji i konsumentów. Jej celem jest skuteczniejsze i bardziej adekwatne egzekwowanie praw konsumentów na szeroko rozumianym rynku cyfrowym.
Przepisy prawne wprowadziły zmiany w czterech poprzednich dyrektywach unijnych dotyczących ochrony konsumentów- dyrektywie w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom, dyrektywie dotyczącej reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej, dyrektywie w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich jak również dyrektywie w sprawie praw konsumentów.
W Polsce na dzień dzisiejszy nie weszła jeszcze w życie uchwała, na uchwalenie ustawy przewiduje się IV kwartał 2022r. lub I kwartał 2023r.
Więcej pod linkiem: https://www.parp.gov.pl/component/content/article/82715:dyrektywa-omnibus-obowiazek-informowania-o-cenach
Dyrektywa Omnibus i jej wymagania
Dyrektywa Omnibus jest zbiorem norm prawnych, które wskazują między innymi, iż przedsiębiorcy obok ustalonej ceny promocyjnej będą zobowiązani do pokazania najniższej ceny oferowanego produktu w ostatnich trzydziestu dniach. Co więcej, producent będzie zobligowany do poinformowania, że osoba, która wystawiła komentarz na temat danego produktu, w rzeczywistości kupiła ten produkt bądź go używała.
Dyrektywa Omnibus ma na celu ochronę obywateli europejskich przed nieuczciwymi działaniami, jak również uzupełnienie istniejących „luk prawnych” w przepisach krajowych.
Przykład zastosowania omnibusa w sklepie internetowym:
Pod ceną promocyjną widzimy informację pokazująca najniższą cenę produktu z przed 30 dni.
Najważniejsze informacje dotyczące Omnibusa
W związku z dyrektywą Omnibus przedsiębiorcy zobowiązani są do zweryfikowania dotychczasowego sposób pokazywania cen, poprzez wprowadzenie stosowanych zmian w swoich systemach informatycznych, jak również na swoich stronach internetowych. To wiąże się także z koniecznością zmiany kampanii promocyjnych i całego marketingu. Dyrektywa powinna zostać wprowadzona w naszym kraju 28 maja 2022 roku. Polski ustawodawca rozpoczął już nowelizację kilku ustaw, jednak nastąpiło to w późniejszym czasie, niż wynikało to ze zobowiązań wobec Unii Europejskiej. Najprawdopodobniej dyrektywa Omnibus będzie obowiązywać wszystkich przedsiębiorców w naszym kraju pod koniec 2022 roku.
Dyrektywa Omnibus nakłada nowe obowiązki dla e-sprzedawców oraz platform handlowych. Niektóre przepisy dotyczą także przedsiębiorców prowadzących sklepy tradycyjne – przede wszystkim w zakresie informowania o cenach. Dzięki temu konsumenci będą mogli liczyć na realne promocje i obniżki cen oraz rzetelne opinie i polecenia.