Przesyłka za pobraniem oznacza, że nabywca produktu zapłaci za niego dopiero w momencie otrzymania przesyłki. Coraz więcej sklepów internetowych rezygnuje z tej metody płatności z dwóch powodów. Po pierwsze, taka metoda oznacza konieczność poczekania kilku dni na otrzymanie środków. Po drugie, niektórzy klienci nie odbierają paczki za pobraniem, co rodzi pewne trudności. Tu rodzi się pytanie: czy klient ma obowiązek odbioru przesyłki za pobraniem?
Spis treści
Czy można zrezygnować z odbioru przesyłki za pobraniem?
Przejdźmy jednak do sedna, czy klient ma prawo zrezygnować z odbioru przesyłki pobraniowej? Zgodnie z obowiązującym prawem, w momencie nadania przesyłki, produkt staje się własnością klienta. Nie opłacając przesyłki oraz nie odstępując od zawartej umowy klient narusza prawo. W praktyce, wciąż jest on prawowitym właścicielem zamówionego towaru, a brak płatności oznacza narodzenie się długu. W takich sytuacjach sprzedawca ma dwie opcje: zażądać odebrania towaru i opłacenia go przy odbiorze lub też zażądać odstąpienia od umowy z opłaceniem kosztów przesyłki towaru do sprzedawcy.
Zignorowanie żądania sprzedawcy może prowadzić do poważnych konsekwencji w przyszłości. Jeśli klient nie może obecnie zapłacić za odbiór paczki, może porozumieć się ze sprzedawcą w kwestii zwrotu towaru lub odroczenia płatności na inny termin. Jeśli chce oddać zamówiony towar, wówczas musi go odebrać, a następnie w przeciągu 14 dni złożyć odstąpienie od umowy zawartej na odległość i opłacić koszt przesyłki do sprzedawcy. Wówczas, sprzedawca zwróci kwotę należności. Możesz sprawdzić dokładnie zapisy w kodeksie cywilnym, dla przykładu na stronie prawo money.
Co grozi za nie odebranie paczki za pobraniem?
W pierwszej kolejności sprzedawca zawsze spróbuje załatwić sprawę polubownie: zgłosić się z prośbą o odebranie towaru i opłacenie go lub też o odstąpienie od umowy i zwrot zamówionego towaru. Jeśli klient zignoruje te prośby, sprzedawca ma prawo złożyć wezwanie do zapłaty drogą telefoniczną, mailową, a także na piśmie. Jeśli także i ta metoda okaże się nieskuteczna, wówczas sprzedawca może wejść na drogę sądową lub skorzystać z usług firmy windykacyjnej. Nie możemy zasłonić się nie znajomością prawa, dlatego warto odwiedzać naszą stronę i czytać dział „Prawo” w Nasze-sklepy.pl
Płatność za pobraniem – dlaczego jest opłacalna z perspektywy klienta?
Odbierając przesyłkę od kuriera powinniśmy w jego obecności otworzyć ją i sprawdzić zawartość. W przypadku elektroniki zalecane jest sprawdzenie, czy urządzenie faktycznie działa i nie jest uszkodzone. Jeśli uszkodzenia nie zostaną zgłoszone w obecności kuriera, nie będzie możliwości udowodnienia, że nie pojawiły się one już po odebraniu przez nas przesyłki.
Płatność za pobraniem jest zatem swoistym „ubezpieczeniem”. Jeśli zamawiamy delikatny lub kosztowny towar, warto wybrać tą metodę płatności. Jeśli stwierdzimy uszkodzenia, możemy nie przyjąć paczki i odstąpić od umowy zawartej ze sklepem internetowym. W tej sytuacji paczka wraca do sklepu, a my nie musimy oczekiwać na zwrot środków. W takiej sytuacji nie mamy także obowiązku zwracania kosztów za przesyłkę zwrotną.
Jak działa prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość?
Jeśli chcesz zwrócić towar sprzedawcy, możesz odstąpić od umowy zawartej na odległość. Przysługuje ona wszystkim klientom dokonującym zakupów przez Internet. Takie odstąpienie od umowy należy zrealizować w przeciągu 14 dni od momentu otrzymania paczki. Odbiór paczki automatycznie wiąże się oczywiście z opłaceniem przesyłki. Jednocześnie, klient ponosi koszty odesłania towaru do sprzedawcy. Jest to jednak jedyna w pełni legalna droga zwrócenia towaru sprzedawcy bez ponoszenia przykrych konsekwencji w przyszłości.